مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 آبان 1401 ساعت 12:102022-11-12اجتماعي

شیوه شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی ثبت ملی شد 


معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از ثبت شیوه خوشنویسی شکسته نستعلیق استاد درویش عبدالمجید طالقانی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

- شهباز محمودی در گفت وگو با خبرنگار مهر از ثبت شیوه خوشنویسی شکسته نستعلیق استاد درویش عبدالمجید طالقانی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

وی بیان کرد: خط شکسته نستعلیق که از نیمه قرن یازدهم رواج یافته بود، در میانه قرن دوازدهم هجری قمری به دست توانمند استاد درویش عبدالمجید طالقانی به اوج خود رسید.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز ادامه داد: استاد درویش عبدالمجید طالقانی در سال 1161 هجری شمسی در دوران صفویه در روستای مهران از توابع شهرستان طالقان به دنیا آمد.

وی از ثبت دو اثر دیگر در فهرست میراث ناملموس البرز خبر داد و گفت: یکی از این آثار خوراکی به نام مرجو خورش است که تمام مواد تشکیل دهنده این خورش در طالقان کشت می شود.

این خورش با گوشت یا بدون گوشت با عدس و گردو طبخ می شود و هنوز در فصول مختلف مخصوصاً زمستان و ماه های سرد سال در طالقان مصرف می شود.

محمودی دومین میراث ناملموس را آیین نوروزک عنوان کرد و گفت: این آیین در یکی از روستاهای طالقان به نام گته ده دو مرتبه در سال یعنی روز چهل و پنجم تابستان و روز چهل و پنجم زمس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شیوه شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی ثبت ملی شد 

شیوه شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی ثبت ملی شد